Hva koster det å leie kontor – og hva bør du tenke på som leietaker?

Hva koster det å leie kontor – og hva bør du tenke på som leietaker?

Publisert 16.04.2025

Vurderer du nye kontorlokaler for bedriften? Enten du er ute etter et lite og fleksibelt kontor eller større arealer, finnes det mange faktorer som påvirker hva det faktisk koster å leie. I denne artikkelen ser vi nærmere på hva som påvirker leiekostnadene, og hvordan du som leietaker kan få en bedre forståelse av hva et nytt kontor til leie egentlig vil koste.

Hva påvirker prisen på kontorlokaler?

Når du søker etter "kontor til leie" eller "kontorlokaler" på ulike markedsplasser og annonsesider, vil du raskt oppdage at leiepriser ikke er nevnt, men når du først har fått snakket med utleier kan prisen variere betydelig fra sted til sted og mellom ulike typer bygg. Her er noen nøkkelfaktorer som spiller inn:

Beliggenhet

Kontorlokaler i sentrale byområder, som i Oslo sentrum, er ofte dyrere enn lokaler i utkanten av byen. Er du på jakt etter billig kontor til leie, kan det hende du må vurdere alternativer utenfor de mest ettertraktede områdene og utenfor Ring 3.

Tilpasninger

De fleste arealer som er tilgjengelige i markedet har vært brukt av en annen leietaker tidligere. Ofte passer ikke planløsningen fra de som skal flytte til behovet deres. Normalt vil utleier måtte gjøre noen tilpasninger/ombygninger, og kostanden avhenger selvsagt av hvor mye som må gjøres og hvor fleksibelt arealet er for ombygging. Som leietaker bør du veie behovet for tilpasninger opp mot kostnadene – det som virker rimelig på papiret, kan bli dyrt dersom lokalene må bygges om i stor grad. De fleste profesjonelle utleiere vil være villige til å gjøre ombygginger og er vant med kostnader til dette, men omfanget og kostnadsnivå vil gjerne påvirke leiepris og behov for forpliktelse gjennom å skrive en kontrakt med lang leietid.

Kvalitet og standard

Moderne bygg med smarte løsninger, høykvalitet på interiør og god energieffektivitet har ofte høyere leiepriser. Likevel kan høy standard bidra til lavere utgifter på andre områder, for eksempel energieffektivitet eller andre driftskostnader. Det er også verdt å vurdere verdien av gode lokaler som en hygienefaktor for de ansatte, og som et trekkplaster for talenter til virksomheten.

Størrelse og fleksibilitet

Hvor mange kvadratmeter kontorplass trenger dere egentlig? Færre kvadratmeter betyr lavere husleie, men sørg for at dere har nok plass til å vokse dersom det er aktuelt. Mange leietakere tror det er trivielt å øke leiearealet ved behov, men det er normalt betinget av at det er ledig tilstøtende arealer i bygget, eller et større areal i bygget som man kan flytte til. Arealbehov er avhengig av flere forhold og varierer fra bransje til bransje. Et eksempel krever cellekontorer flere kvadratmeter pr. ansatt enn om man sitter i åpne landskap. Store selskaper kan også tillate seg mindre plass per ansatt ettersom de av statistiske årsaker sjeldent vil ha alle til stede samtidig.

Fasiliteter i bygget

Fellesområder, kantiner, parkering, møterom og treningsfasiliteter kan øke fellesarealpåslaget og dermed den totale leiekostnaden, men dette kan samtidig redusere behovet for eksterne tjenester og effektivisere de ansattes hverdag. Kantine, treningsrom, garderobe og sykkelparkering er normale fasiliteter for kontorbygg av litt størrelse.

Markedsforhold

Etterspørselen etter kontorlokaler kan variere avhengig av lokale markedsforhold og en del tilfeldigheter. Lokal og nasjonal sysselsettingsvekst, bygging av kontorer og tilgang på ubygde tomter kan være forhold som påvirker tilbuds- og etterspørselsbalansen. Ofte benyttes arealledighet som andel av det totale arealet som et mål på «stramheten» Det er også verdt å merke seg arealledigheten som et overordnet mål ikke sier noe om tilgangen til arealer innen en spesifikk arealstørrelse. I enkelte markeder kan det vøre høy ledighet, men nærmest umulig å finne store sammenhengende arealer ledig til leie. Nettopp her kommer let.no inn som en unik plattform for å kartlegge alle muligheter.

Ikke glem felleskostnadene!

Når du beregner kostnadene for å leie et nytt kontor, er det viktig å ta høyde for mer enn bare den oppgitte husleieprisen. Mange leietakere undervurderer hvor mye felleskostnader kan utgjøre. Dette kan inkludere:

  • Drift og vedlikehold av bygget (for eksempel renhold og vaktmestertjenester)
  • Strøm og oppvarming
  • Drift av tekniske installasjoner som heiser og sikkerhetssystemer
  • kantinebidrag og andre interne tjenester
  • Eiendomsskatten for næringseiendom som gårdeieren viderefakturerer

Disse kostnadene vil som regel bli fordelt mellom leietakerne basert på størrelsen på arealet dere leier. Det er derfor lurt å spørre utleier om estimater for felleskostnadene før dere signerer en leiekontrakt, fokuser spesielt på om felleskostnadene dekker alt energiforbruk eller kun til fellesarealer.

Hvordan finne rett lokale til riktig pris?

Så hvordan skal du som er ansvarlig for kontorflytting finne lokalet som passer din bedrift sin budsjettramme? Her er noen tips:

Definer behovene dine

Finn ut hva bedriften din virkelig trenger i et kontor, både i dag og en god stund fremover. Overordnet er det viktig å ta stilling til beliggenhet, da dette ofte styres av ansattes reisetid og hvor kunder og kontakter er lokalisert. Nærhet til offentlig kommunikasjon er også av stor betydning for de fleste. Definer også hvordan dere ønsker å jobbe: hvor mange arbeidsplasser trenger dere? Åpne landskap eller cellekontorer? Hvor mange møterom, og hvilke fasiliteter trenger dere? Ut over dette er krav til parkeringsdekning og andre spesifikke tekniske gjerne utslagsgivende for hvor mange alternativer man sitter igjen med.

Undersøk markedet

Bruk markedsplasser som let.no for å få oversikt over tilgjengelige kontorlokaler og sammenligne prisnivåer. På let.no finner du et enkelt grensesnitt og gode søkefiltre som gjør det lettere å søke etter lokaler som matcher kriteriene dine på tid, størrelse og beliggenhet.

Forhandle med utleier

Husk at det meste er forhandlingsbart – også husleie. Forhandlinger kan også gjelde andre elementer som inkludering av visse kostnader, tilgang på lager, p-plasser eller fleksibilitet i kontraktsbetingelser på størrelse eller tid. Vær også bevist på verdien av kontraktslengde. Ofte vil gårdeier kunne tilby lavere leie når leietaker forplikter seg til et langt leieforhold.

Tenk langsiktig og kost/nytte

Selv om det kan være fristende å jakte på det rimeligste kontorlokalet, bør du heller se på den totale økonomien i leieforholdet. Et lokale med høyere leiepris kan i praksis bli mer kostnadseffektivt hvis det gir fordeler som kortere reisevei for ansatte, lavere energikostnader eller mindre behov for eksterne tjenester. I tillegg varierer arealeffektiviteten mellom ulike lokaler – noen gir mer ut av hver kvadratmeter enn andre. Derfor er det misvisende å vurdere kun kvadratmeterpris. Se heller på totalkostnaden ved å leie et lokale som oppfyller behovene dine, inkludert eventuelle tilleggskostnader og gevinster på sikt.

Bruk let.no for å finne det perfekte kontorlokalet

Skal du "flytte kontor" eller står bedriften din foran en kontorflytting? På let.no gjør vi det enkelt for deg å finne ditt neste kontor til leie. Enten dere ser etter små fleksible løsninger eller store permanente lokaler, kan du finne relevant næringseiendom til leie basert på dine behov og budsjetter.

Husk at valget av kontorlokale handler om å sikre at bedriften din fårgode arbeidsforhold, mulighet til vekst og kostnadseffektiv drift. Bruk et par minutter på let.no, og få en rask oversikt over hva markedet kan tilby. Det er også lurt å sete seg på liste på flere aktuelle eiendommer slik at man kan få tilbud fra flere gårdeiere. Husk at let.no er helt gratis for deg som leietaker!

Ta første steg mot et kontor som faktisk passer – prøv et søk på let.no i dag. Det koster ingenting, og kan spare deg for både tid og penger.